•  

Wizualizacje 3D – zastosowanie

Rozwój nowoczesnych technologii możemy dostrzec niemalże w każdej branży. Pojazdy samochodowe ułatwiają społeczeństwom na całym świecie poruszanie się pomiędzy różnymi punktami docelowymi. Innowacyjne urządzenia znajdują swoje zastosowanie w przemyśle czy budownictwie. Co ważne, nie tylko przyspieszają czy ułatwiają pracę, ale również wpływają na jej bezpieczeństwo. Nowoczesne technologie znalazły zastosowanie także w przestrzeniach reklamowych, architektonicznych czy projektowych. Współczesne wizualizacje trójwymiarowe wiodą prym, jeśli chodzi o różnego rodzaju formy graficzne przedstawiane klientom, współpracownikom czy nawet uczniom i studentom (bo i w tych przestrzeniach pojawiają się tego rodzaju nowinki techniczne). Warto zatem w kontekście pojawiających się rozwiązań technologicznych wiedzieć, w których przestrzeniach i branżach wizualizacje 3D znajdują największe zastosowanie. Okazuje się, że takich miejsc wcale nie jest mało. 

Krótko o wizualizacji

Czym tak naprawdę jest wizualizacja? W środowisku grafików jest to po prostu metoda tworzenia, za pomocą której można przekazać jakąś informację. W dobie dwudziestego pierwszego wieku szeroko pojęte wizualizacje sprawdzają się w wielu przestrzeniach. Są traktowane jako metoda komunikacji, czy nawet jako źródło rozrywki. Trójwymiarowe projekty spotkamy zarówno w medycynie, jak i w dyscyplinach stricte technicznych czy naukowych. W ostatnich latach wizualizacja doskonale sprawdza się w przestrzeniach reklamowych i architektonicznych. 

Wizualizacje architektoniczne

Nowoczesne wizualizacje pojawiają się przede wszystkim w przestrzeniach architektonicznych oraz budowlanych. Jeszcze kilkanaście lat temu przyszli mieszkańcy mogli zobaczyć swój dom wyłącznie na czarno-białym projekcie. Dziś architekt oprócz planów dla firmy budowlanej przygotowuje również nowoczesną wizualizację – często trójwymiarową – dzięki której domownicy mogą przekonać się jak będzie wyglądał ich dom jeszcze przed postawieniem fundamentów. Podobnie jest zresztą z firmami deweloperskimi. Na stronach internetowych deweloperów czy inwestorów można znaleźć nowoczesne wizualizacje 3D, które przedstawiają obecnie realizowane inwestycje bądź projekty, które przyjęły dopiero fazę projektu. Nierzadko bywa przecież tak, że na podstawie realnej grafiki czy wycieczki wirtualnej klienci rezerwują sobie dany lokal mieszkalny lub od razu go kupują. Wydaje się zatem, że wizualizacja budynku jest ogromnym ułatwieniem zarówno dla deweloperów, jak i dla klientów indywidualnych czy dla osób zainteresowanych kupnem powstającego właśnie domu bądź mieszkania. 

Wizualizacje wnętrza

Nie mniej popularne stają się w ostatnim czasie wizualizacje przedstawiające wnętrza domu, mieszkania czy nawet biura. Tego typu projekty zazwyczaj przygotowują biura architektury wnętrz. Warto jednak podkreślić, że zatrudnianie architektów wnętrz wciąż jest w Polsce – na tle innych krajów zachodnioeuropejskich – mało popularne. Wydaje się, że za jakiś czas wspomniany trend przyjmie się także u nas. Dowodem na to może być chociażby liczba powstających biur architektonicznych, specjalizujących się właśnie w urządzaniu wnętrz i ogrodów. W kontekście wizualizacji wnętrz ważne jest przede wszystkim to, że klient może współpracować z doświadczonym architektem i podrzucać mu swoje pomysły. Dopiero dzięki współpracy pomiędzy wspomnianymi osobami możliwe jest stworzenie takiej wizualizacji, która zadowoli obie strony. Warto podkreślić, że przygotowany projekt nie odzwierciedla w stu procentach prawdziwej aranżacji. Stanowi tylko pewną podstawę, którą oczywiście można modyfikować. 

Wizualizacja w reklamie

Reklama od dawien dawna jest przysłowiową dźwignią handlu. Nic więc dziwnego, że wspomniana branża w miarę możliwości korzysta z nowoczesnych technologii w zakresie tworzenia trójwymiarowych wizualizacji. Gdzie możemy znaleźć reklamy wykorzystujące zaawansowane animacje i wizualizacje? Przede wszystkim w telewizji, gdzie dobra reklama musi zaciekawić widza i sprawić, by ten nie przełączył kanału na inny. W dobie dwudziestego pierwszego wieku trójwymiarowe wizualizacje spotykamy oczywiście w internecie. Im bardziej oryginalne czy kreatywne, tym większym zainteresowaniem się cieszą. Wizualizacje w reklamie pomagają również zrozumieć konsumentowi pewne procesy. Przykładem są chociażby reklamy leków. Ważne jest również to, że społeczeństwo w dużej mierze polega na swoim zmyśle wzroku. To, co zobaczymy, często pozostaje w naszej pamięci dłużej niż to, co usłyszymy. To przede wszystkim dlatego reklamy telewizyjne zazwyczaj wygrywają z reklamami radiowymi. 

Formy wizualizacji

Obecnie najpopularniejszą formą wizualizacji są oczywiście projekty trójwymiarowe. Niemniej jednak obok wspomnianych form graficznych pojawiają się również inne odmiany praktycznych projektów. Są to – wciąż popularne w branży architektonicznej – rysunki graficzne czy ilustracje techniczne. W przestrzeniach naukowych cenne okazują się różnego rodzaju wykresy i diagramy (często choć nie zawsze przedstawiane w trójwymiarze). 

Wydaje się zatem, że wizualizacje 3D pojawiają się dzisiaj w wielu miejscach i stanowią zarówno źródło informacji, jak i źródło nauki czy wreszcie rozrywki. Przy pomocy nowoczesnych technik dotarcie do odbiorcy staje się dużo łatwiejsze, co z kolei wpływa na zwiększoną komunikatywność. Jest to szczególnie ważne na przykład w branży deweloperskiej. Ale nie tylko, ponieważ wizualizacja stanowi most komunikacyjny także w przypadku przestrzeni naukowych, szkolnych czy wykładowych.